Sarens speelt sleutelrol bij vervanging spoorbrug over de Barebeek
Sarens, een wereldleider in zwaar hijswerk en geëngineerd transport, heeft met succes de vervanging afgerond van de spoorwegbrug over de Barebeek, onderdeel van de spoorlijn 53 van Infrabel tussen Mechelen en Leuven.
30
November 2024

Sarens, een wereldleider in zwaar hijswerk en geëngineerd transport, heeft met succes de vervanging afgerond van de spoorbrug over de Barebeek, onderdeel van de spoorlijn 53 van Infrabel tussen Mechelen en Leuven. Dit project, in opdracht van Mols Contractors, is een cruciale stap in de modernisering van de Belgische spoorweginfrastructuur.

De spoorbrug van Barebeek moest vervangen worden omwille van de aanzienlijke slijtage en de noodzaak om de structuur aan te passen aan de nieuwe signalisatie- en snelheidstechnologieën. Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur, heeft een uitgebreid renovatie-initiatief gelanceerd voor lijn 53, met als doel het spoor te moderniseren en de algemene mobiliteit te verbeteren.

Voor deze operatie zette het ingenieursteam van Sarens een Demag AC700-kraan in, geconfigureerd in WiHi24m, met een hijscapaciteit van 110 ton. Het project omvatte het hijsen en installeren van vier brugdekken van elk 24 meter lang en 3,6 meter breed met een gewicht van 85 ton.

De operatie stelde ons voor verschillende logistieke en technische uitdagingen. Het transport van de apparatuur naar de locatie werd bemoeilijkt door lopende wegwerkzaamheden, waardoor alternatieve routes met smalle toegangspunten nodig waren. Om dit te verhelpen huurde en wijzigde Sarens privéterrein om de uitrusting en de kraanmontage veilig te laten verlopen. In totaal werden 12 trailers gebruikt voor het transport van het tuig en de brugonderdelen.

Het meest complexe aspect van het project was de beperkte werkruimte tussen de bovenleidingdraden. Ondanks deze beperkingen voltooide Sarens met succes het hijsen en installeren van de brugdekken volgens planning, wat de expertise van het bedrijf in het uitvoeren van complexe zware hijsprojecten aantoont.

De spoorlijn tussen Mechelen en Leuven, ingehuldigd in 1837 en geëlektrificeerd in 1956, is een belangrijk onderdeel van het Belgische transportnetwerk. De vervanging van de brug over de Barebeek is opnieuw een belangrijke mijlpaal in de evolutie van de lijn en zorgt ervoor dat ze klaar is voor de toekomst.

Erik Van der Elst, projectmanager bij Sarens, zei: “We zijn erg trots op het werk dat is geleverd bij de installatie van de dekken voor de brug over de Barebeek, niet alleen vanwege de voordelen die het zal opleveren voor het spoor, maar ook omdat het een complex project was vanwege de ligging nabij de rivier en de tussenruimte van de bovenleidingen. Dit toont opnieuw de engineeringcapaciteiten van Sarens om allerlei soorten projecten in een veelheid van omstandigheden aan te pakken, altijd met een uitstekend resultaat.”

Sarens heeft in België en daarbuiten een sterke reputatie opgebouwd voor haar bijdragen aan grote infrastructuurprojecten. Opmerkelijke voorbeelden zijn het zware hijswerk van tanks in de Citrosuco-fabriek in Gent en de renovatie van de eeuwenoude Colbert-brug in Dieppe, Frankrijk. Andere recente realisaties zijn de installatie van de brug OA14 in Bettembourg, Luxemburg, een nieuwe voetgangersbrug bij het treinstation van Hazebrouck in Frankrijk en een spoorbrug van 8.400 ton op de A1 in Amsterdam, Nederland.

Met haar uitgebreide vloot kranen, transporters en speciale hijsapparatuur, gecombineerd met haar expertise op het gebied van value engineering, blijft Sarens toonaangevend in het leveren van innovatieve en efficiënte oplossingen voor zware hijs- en transportprojecten wereldwijd.